Trykkebranchen har længe været presset, især i dag da digitaliseringen hærger og flere og flere maskiner bliver erstattet af robotter og gadgets der både kan trykke hurtigere og presse priserne i bund.
Der var engang hvor trykkeribranchen var på sit højeste og det kunne ingen og intet, vippe af pinden.
Tryk i det hele taget blev allerede udviklet i 500-tallet hvor bogtrykkerkunsten overtog Kina.
I Danmark kom den første bogtrykker til i 1480’erne. Mod slutningen af 1700-tallet så man flere variationer af trykkekunsten.
Bogtrykkerkunsten banede vejen for andre trykmetoder, også de metoder der ses og bruges i dag.
Den banede vejen for vidensrevolution og for reklamebranchen.
Selve teknikken i forhold til tryk forblev næsten uændret i mange år. I begyndelsen af 1800-tallet skete der dog markante ændringer. Alt tryk blev erstattet med en dampmaskine og den flade trykplade blev erstattet med en roterende cylinderskive.
Print på tøj, reklametøj, profiltøj mm. Så først dagens lys senere hen i historien, da reklamebranchen kom på benene. Her kunne man se potentialet i at gå rundt med reklame på tøjet, og derved blev tryk på tøjbranchen født.
Tryk på tøj og tekstiler blev en måde at kunne fortælle en historie på. Det var innovativt og dynamisk. I takt med at reklamebranchen udviklede sig fulgte trykkeribranchen med.
Trykkemaskinerne udviklede sig også og flere forskellige slags tryk og print blev til. Teknologien har også haft sit tryk i trykkebranchen. Teknologien har gjort at omkostningerne bliver presset i bund og masseproduktion er blevet mere og mere almindeligt.
3D print er også så småt ved at overtage dele af trykkebranchen. Dog har 3D print den effekt at den kan udrydde trykkebranchen, da man med 3d-print kan printe hjemmefra og ikke nødvendigvis behøver gå igennem en leverandør.
Trykkebranchen lever stadig og har fuld fart frem, dog skal trykkebranchen tage stilling til teknologiens indspark som truer i baggrunden.