Historien bag marketing

Historien bag marketing

Marketing, eller markedsføring, er et begreb der har eksisteret i tusinder af år. Men før vi dykker ned i historien, er det vigtigt at forstår hvad det er. Marketing er defineret som værende en bred vifte af tiltag, der alle handler om at ’få et produkt på markedet’ altså ’markeds-føre’. Det handler om at få et givent produkt ud til de rette forbrugere, det handler om at skabe kendskab til et givent produkt, det handler om at ændre købsvaner, det handler om at reklamere for et produkt.

Første dokumenteret brug af marketing

Det er dokumenteret at tilbage i år 79 e.kr., i byen Pompeji, at der er fundet udgravet skilte, der ønskede at gøre folk opmærksom på, at der lå et bordel ikke langt fra hvor de befandt sig. Marketing. Det er ikke til at vide, men mon ikke at denne strategi har været opfundet før. I de næste 1400 år forblev udviklingen den samme, da ressourcerne til at markedsføre sig på var simple og primitive.

Marketing i udvikling

Men i 1447 udvikles trykkekunsten, og der tager marketing for alvor fat. Trykkekunsten medførte at ressourcerne for at sprede et budskab, som marketing især handler om, blev store. Herefter ses det, at flere begyndte at trykke annoncer i papirer og dele dem ud til forbigående mennesker. Det næste store skridt, skete i 1631, da en franskmand oprettede et reklame- og marketingbureau. Hans mål var at formidle varer og services for andre virksomheder, og dette blev hurtigt populært. Han oprettede derefter den franske avis ”La Gazette”, så han kunne komme ud med endnu flere budskaber. Op genem 1800-tallet begyndte bevidstheden om markedsføringen at starte hos den gængse borger. Særligt var England, Frankrig og USA helt fremme i skoene, hvad angik marketing. Herefter fulgte TV’et og andre medier, og især TV’et havde stor effekt på marketing. Allerede efter 2 verdenskrig, blev der spillet reklamer i TV i USA, resten af verden fulgte trop, og Danmark var med på bølgen i 1960’erne.

Marketing i dag

I dag er marketing en helt anden størrelse. Du kan ikke undgå at blive ramt af reklamer over andre marketingtiltag. Især i dag ses der et stort forbrug af reklamer på Sociale Medier og på Google med Google Ads. De sociale medier har medført at marketing er gjort mere personligt, så i stedet for at skyde med spredehagl, som der blev gjort i gamle dage – bliver alt nu målrettet til at ramme den specifikke forbruger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *